In het warmste weekend van het jaar, stonden we op Camping Gäsi in Weesen aan de Walensee. Een plek waar ik in de zomer af en toe lekker afkoel aan het water en de kinderen laat genieten van een zandstrandje. Er hangt daar zo’n relaxte sfeer, iedereen is leuk, overal heb je plekken op te bbqen en de dag komt daar gewoon niet tot zijn einde. Ik heb altijd gezegd, als we een keer kamperen dan gaan we daar kamperen. Het leek me zo fijn. En zo geschiedde. Zonder dat Floris het wist, boekte ik voor afgelopen weekend deze camping. Wetende dat het niet een massale familiecamping is, dat er een restaurant is en toiletten en dat de Walensee in de buurt was. Het zou avonturieren worden, kamperen zoals we het voor ogen hebben.

Boeken van de camping

Zoals ik al schreef ging het boeken een beetje spartaans. Ik ben natuurlijk echt in het internet tijdperk opgegroeid en buiten dat we website van de camping nog uit het jaar nul stamt >> http://www.zkgl.ch/gsi.htm was ook het boeken van de camping zoals we het vroeger deden. Geen fancy boekingsformulieren, geen duidelijkheid of er plek op de camping was of niet. Maar gewoon ouderwets bellen of mailen. En dat deed ik dan ook. Ik werd snel terug gemaild met dat er plek was en of ik de gegevens van ons kon doorgeven. Dat deed ik, daarna heb ik niks meer gehoord en ging ik er maar vanuit dat het goed was. Een klein beetje onzeker en hoop van zegen reden we dan ook op vrijdagmiddag naar de camping. We konden vanaf 13 uur terecht, wat ik wel erg fijn vond. Zo hadden we echt de tijd om te settelen en de rest van de dag te genieten.

Camping Gäsi - Walensee
Camping Gäsi – Walensee

Ontvangst op Camping Gäsi

We reden op vrijdagmiddag die kant op en bij de parkeerplaats aangekomen, was de receptie gelijk daar. Het was niet meer dan een hokje. De vrouw die ons te woord stond bleek een Nederlandse te zijn en dat voelde al gelijk vertrouwd! Ik had de hond aangegeven op de boeking, maar vanwege de hoge temperaturen besloten we hem in het pension te plaatsen. Zonder gedoe werd de hond van de rekening gehaald (ik had het niet eens gevraagd) en betaalden we nog geen 100 frank voor 2 nachten.

Onze plaats

Wij hebben een grote tent en ik heb dan ook een grote plaats geboekt. We kwamen terecht op een veld waar 4 vaste plekken met caravans stonden. Er was helaas geen stroom, maar we zaten enorm beschut en in een weekend met 35 graden was dat geen overbodige luxe. De plaats was deels nat en deels droog, ook was het niet overal even egaal. Maar uiteindelijk hebben we de tent goed op kunnen zetten en kunnen verankeren, wat natuurlijk het belangrijkste was. Omdat de plaats deels nat was, hebben we wel het hele weekend modderpoten gehad. We hebben er ook voor gekozen om niet de hele voortent te plaatsen, want dan werd het wel krap omdat we weinig plek hadden om te bewegen met dat natte gedeelte. Verder was het wel een rustig veld, de mensen van de caravans waren er niet. Dus we hadden op het veldje alle plek!

Karsten ten - op droomcamping Gäsi in Weesen aan de Walensee
Onze tent, we hebben de voortent er maar niet opgezet want het was toch warm

Voorzieningen op Camping Gäsi

Waar wij stonden had je een gebouwtje met 2 dameswc’s, herenwc’s en een plek om af te wassen. Bij het restaurant (niet zo ver van ons vandaan), had je nog een douche. De wc’s waren open, dus je hoorde alle geluiden. En hoewel ze schoon waren, was het gebouw zelf wel een beetje ranzig. Overal muggen, spinnen en ander ongedierte. Bij het restaurant zag het er beter uit, maar ook hier waren de wc’s open. Ik besloot al gauw om niet te douchen op de camping en op zondag lekker thuis onder de douche te springen. Het maakt wel dat ik deze camping prima vind voor een paar dagen, maar er helaas niet een hele week op kan staan.

Het restaurant was echt prima! We hebben lekker gegeten, het personeel was vriendelijk, dacht mee, was klaar voor een praatje. Niet zo gecompliceerd, gewoon gezellig. Qua prijs, betaal je wel echt Zwitserse restaurantprijzen. Dat maakte ons weekendje weg wel prijzig. We hadden tenslotte geen koelbox nu om zelf te kopen. Voor koffie betaalde je 4 frank, daar kan je voor jezelf wel heel wat potten koffie voor zetten. Maar he, het is vakantie!

De ochtenden op camping Gäsi aan de Walensee

Aan het strandje had je een wip staan, best leuk maar wel oud en deels kapot. Naast het restaurant was een grote speeltuin met een enorm gebouw waar de kinderen op konden klimmen en vanaf konden glijden. Maar omdat dat gebouw dicht was, zag je niet wat er binnenin gebeurde. Voor kleine kinderen niet echt praktisch, De trap was ook stijl, nou ja… Ik heb de meiden op hun hart gedrukt dat Bram nooit alleen erop mocht klimmen en er is ook gelukkig niks gebeurd.

Wat is er te doen op de camping?

Er is geen kinderanimatie, maar er is wel een heel groot meer met een zandstrand. Uniek in deze omgeving! De kinderen hebben zich uitstekend vermaakt bij het water. Er werden zandkastelen gebouwd, er werd gelummeld (je weet wel overgooien met een bal met iemand ertussen), gevolleybald, we hebben SUPs gehuurd (via SUP Swiss Walensee op de camping).

lekker varen op de walenssee
Liza op een gehuurde SUP op de walende

Overal om het meer heb je plekken met bbq’s. Hier komen hele families en vriendengroepen samen en zijn ze van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aan het vuur aan het bbqen. Puur genieten! Daarbij is er in de omgeving ook voldoende te doen. Je kunt met een boot over de walensee, er zijn heel veel wandelroutes en enorm leuke activiteiten.

Kijk vooral op websites als: https://www.amden-weesen.ch/erleben/

Mijn indruk?

Ik moet zeggen dat we geluk hadden met onze plaats. Omdat het vorig weekend 35 graden was, was het druk op de camping. Veel gezinnen, maar ook heel veel jongeren besloten het hele weekend aan het water te verbrengen en geef ze eens ongelijk! De veldjes stonden vol met kleine tentjes en het was nog lang onrustig. Toen wij op zondagochtend om 7 uur al in de speeltuin stonden en ik Bram vroeg om zachtjes te doen *want de speeltuin stond op een veldje met heel veel tentjes), kwam er iemand naar me toe. “Jullie hoeven niet zachtjes te doen. Ze hebben met ons ook geen rekening gehouden vannacht en hebben harde muziek gedraaid tot 4 uur. Dus alsjeblieft, hou geen rekening met wat er nu in de tent slaapt.” Genoteerd. “Bram, we gaan lekker spelen!”

lekker zwemmen in de Walensee

Maar we hebben echt genoten. Het was precies zoals ik me had voorgesteld, de kinderen waren zo vrij. De hele dag in en op het water. Ze hebben het zo leuk gehad. Bram is natuurlijk pas 2, maar was ook zo makkelijk en gezellig. Eindeloos zandkastelen gebouwd, gespeeld en natuurlijk een SUP gehuurd. We hebben leuke mensen leren kennen en het gezellig met elkaar gehad. En wat natuurlijk de kers op de taart was, eenmaal thuis zei Eva; “Ik vond het echt zo leuk dit weekend.” En daar doe je het voor!