Onze vakantie op camping Lac du Sautet is alweer ruim een week geleden en nog steeds willen we terug. We zijn nog niet klaar om in het ritme te stappen. We hebben zo enorm genoten van onze vakantie in Frankrijk. Want we hadden een geweldige plek, geweldig weer, geweldige omgeving – alles was gewoon geweldig. We zaten in het plaatsje Corps, een uurtje onder Grenoble en vlakbij het stadje La Mure. De camping Lac du Sautet, aan het stuwmeer Lac du Sautet gaf ons alles waar we als beginnende kampeerders naar verlangden.

Camping Lac du Sautet is een rustige en kleine camping aan het Lac du Sautet. De camping wordt vooral gebruikt door mensen die op doorreis zijn, maar er zijn zeker ook veel kampeerders die langer blijven – zoals wij. De camping is ingedeeld in terrassen, daardoor heb je als kampeerder eigenlijk altijd zicht op de bergen en het mooie meer. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zagen wij het meer, zelfs ’s nachts als ik moest plassen had ik steeds de neiging om toch nog even naar het water te lopen en te genieten van alle sterren, af en toe kon ik gewoon de melkweg zien met mijn blote oog.

Camping Lac du Sautet, een natuurcamping in Isère

Boeken van de camping

“We zijn niet op zoek naar een grote massale camping, maar meer naar een natuurcamping met fatsoenlijk sanitair, genoeg ruimte om de tent heen, wel met water (zee, meer of leuk riviertje), stroom en wat te eten in de buurt. Nou ja, gewoon een leuke vakantieplek voor ons vijven en eventueel de hond.”

Dit was de vraag die ik op Facebook stelde en toen kreeg ik de camping Lac du Sautet als tip door. Toen ons weekendje aan de Walensee zo goed was bevallen, wisten we ook gelijk dat we niet verder hoefden te zoeken. Ik spreek geen woord Frans, dus via google Translate vroeg ik in mijn beste Frans of er plek was in onze gestelde periode. Na wat heen en weer mailen reserveerde ik voor 12 dagen de camping. Ik weet niet wat het is met de websites van die kleine campings, ze maken zich er niet druk om lijkt het. Eigenlijk ook niet erg, want zo blijven deze campings klein. De kosten vielen overigens alles mee: we betaalden ongeveer 450 euro voor 12 dagen kamperen inclusief stroom en dat in het hoogseizoen!

Ontvangst op de camping Lac du Sautet

Bij aankomst op de camping bleek echter dat de boeking niet goed was doorgekomen en kreeg ik op zijn Frans te verstaan, dat ik helemaal niet gereserveerd had. Gelukkig had ik mijn mail bij de hand en was er voor ons plek voor 12 dagen. Bizar was het wel trouwens, want ik had gewoon een mail met naam en toch voelde het alsof ik de schuldige was. Gelukkig laat ik me niet zo snel uit het veld slaan en bleef ik in mijn beste woordjes-frans incl 5 woorden Duits en 8 woorden Engels, gewoon op mijn strepen staan dat ik toch echt gereserveerd had. Toen ineens was het goed en konden we een plek kiezen. We kregen volgens mij een van de beste en mooiste plekken. Achter onze tent stond een enorme struik die heel veel schaduw gaf, waardoor de tent eigenlijk altijd in de schaduw stond. In de 12 dagen dat we er waren en de temperatuur niet onder de 35 graden is geweest, was die schaduw heel fijn. Hoewel de meeste mensen van de camping alleen Frans of Spaans spreken, is er ook iemand die gewoon Engels spreekt. Wel zo fijn!

Camping Lac du Sautet, een natuurcamping in Isère en dit was onze plaats

Ontwaken met het mooiste uitzicht ter wereld

Onze plek was een soort van eilandje tussen de verschillende terrassen, daardoor hadden we geen buren naast ons. Heel fijn! Maar met een grote plek en voor langere tijd heb ik sowieso het gevoel dat je dan een goede plek krijgt. Dan moet er natuurlijk wel plek zijn. We hadden de tent zo opgezet dat we vanuit het bed uitzicht op het meer hadden. Omdat het warm was, haddeen we ervoor gekozen om de tent niet dicht te doen, maar een horgordijn voor de slaaptent te hangen. Dat betekende wel dat ik vanuit het bed het uitzicht had op het water!! Oh wat was dat fijn. Totdat ik de vos in de voortent tegen kwam, daarna ging de voortent wel dicht ’s nachts. Held… Hahaha

Het meer is een stuwmeer en een ideale plek om te SUPpen, kanovaren en te zwemmen. Het water was warm. Normaal sta je toch wel een paar minuten te piepen voordat je het water in gaat, dit water was gewoon van een ideale temperatuur. Het strandje ligt trouwens vol met stenen. Met blote voeten lopen is een optie, maar op slippers of waterschoenen is nog beter. Anders heb je snel kapotte voeten. De stenen waren voor Bram, wel ideaal, hij heeft wel duizenden stenen in het meer gegooid!

We kochten een kano en maakten vele kilometers langs het meer Lac du Sautet
Altijd maar stenen gooien
Het meer van Sautet was helder, warm en schoon

De camping bevindt zich ongeveer 800 meter boven de zeespiegel. Toen wij er waren was er altijd een licht briesje wat ’s avonds wat steviger werd om te kunnen vliegeren. Koud is het nooit echt geworden en muggen hebben we helemaal niet gezien! Wel waren er veel vliegen en mieren en de laatste dagen veel wespen, maar waar heb je in Europa geen wespen dit jaar!

Voorzieningen

Ik merk dat ik steeds makkelijker wordt qua sanitair. Wie had dat ooit gedacht. Het sanitairgebouw was ronduit vreselijk. De wc’s waren open hokjes aan de buitenkant van het gebouw, de douches zaten in het gebouw en waren niet aangeschreven als mannen of vrouwenafdeling. Dat was wel een beetje raar in het begin, maar oke. Het maakte ook geen reet uit, we willen allemaal douchen. Er waren op onze plek twee sanitairgebouwen. Bij het ene gebouw had je (meestal) wc-papier op de toiletten en het andere gebouw had gewoon geen papier. Dus je zag regelmatig mensen met een rol wc-papier lopen. Vreselijk toch…Dat vind ik zo ouderwets! De wc’s hadden geen bril, maar waren wel schoon. Na een tijdje voelde naar de wc gaan niet meer als ontspanning – zoals thuis, maar gewoon als noodzakelijk goed. Af en toe waren er avonden dat de de gebouwen vol met vliegende mieren zaten, maar dan was het ook echt zwart!! Gelukkig was het dan ’s ochtends wel weer netjes schoongemaakt. En het hoort er ook een beetje bij, een beetje viezeriken.

Wat is er te doen op de camping Lac du Sautet

De camping is geen camping waar je de kinderen bij de animatie dropt. Die is er namelijk niet. Er is wel een plek naast het restaurant waar kinderen kunnen poedelen in een badje met hoogtens 40 cm water. En er was een waterglijbaan, maar die eindigde niet in een zwembad, maar gewoon in wat water. De kinderen hadden daar de grootste lol en zochten elke dag naar hagedisjes. We hebben zelfs een paar dagen een heel terrarium bij de tent gehad. De hagedissen hadden zelfs allemaal een naam gekregen en Eva had dagen dat ze met een hagedis in haar haar liep. De gekkigheid, maar het voelt toch echt als vakantie. Er waren een paar kleine speelplaatsen, ideaal voor Bram en natuurlijk het meer waar je op 5 minuten lopen waterfietsen, kano’s en SUP’s kon huren. Liza heeft zich vermaakt met stokken zoeken, hutten maken en stokken breken voor het houtvuur. Heb je geen bbq of gasstel mee, dan staat er naast het sanitairgebouw een grote barbecue met twee grote picknicktafels.

Hagedisjes zoeken op de camping
Spelen aan de rand van het stuwmeer

Mijn indruk

Wij hebben de vakantie van ons leven gehad. Ik heb nog geen vakantie gehad die zo ontspannen was. Geen vakantie waar we vol uit ons ritme waren en dat we geen computers aan hebben gehad. We hebben geavonturierd, genoten, uitgerust. We hebben de leukste mensen leren kennen, de kinderen hebben de tijd van hun leven gehad. En hoewel je altijd aanstaat met kinderen – en vooral Bram die overal en nergens was, was het gewoon echt fijn. Zoals kamperen -denk ik- hoort te zijn.